Kamera - velikost záběru

Základní pojmy

Záběr = Snímky zaznamenané kamerou od zapnutí kamery po vypnutí kamery

Parametry záběru:

  • Velikost záběru
  • Úhel snímání
  • Obsah
    • Pohyb kamery
    • Děj

 Ukázky různých použití záběrů

 

Už před natáčením je třeba myslet na to, že se to bude stříhat. Existují i filmy složené jen z celků, ale je lepší si připravit záběry tak, aby bylo víc detailů na méně celků (8:2), bude se to lépe stříhat a bude to zajímavější. Nikdy se nestříhají dva stejné záběry na sebe, toto je důležité pravidlo, a pokud se dodržuje, tak je šance nastříhat velmi dobré audiovizuální dílo

Velikost záběrů

  • Velikost záběru znamená jak velký výřez skutečnosti natáčíme
  • Každá velikost záběru má jinou funkci a vyvolává u diváka jiné emoce
  • Velikost záběru se poměřuje měřítkem člověka i v případě že točíte zvíře nebo věc
    • Z hlediska kompozice se snažíme, aby postava nikdy nebyla ohraničena v kloubech, tj. v koleni, v lokti apod.

Velký celek

  • záběr exteriéru krajiny, města, davu lidí apod.
  • Konkrétní lidská postava není v tomto záběru rozpoznatelná
  • Často se tímto záběrem začíná nebo končí
  • Může mít velký emotivní náboj pokud má zobrazit samotu, opuštěnost
  • Výtvarně určuje základní vztahy, osamocení nebo velkou šíři a pod.

Celek

  • Běžný záběr, na kterém je vidět celá postava, vidíme okolí a přírodu, postavy už jsou konkrétní
  • Herecká možnost je ještě téměř nulová
  • Význam je především v tom, že ukazuje prostředí a v něm jednající postavy.
  • Účinek záběru je především informační.
  • Výtvarně je akční, protože se v něm odehrávají akce, většinou více jednajících postav.
  • Upřesňuje prostor a dramaticky zdůrazňuje hrdinu nebo hlavní objekt.

Americký plán

  • Bližší záběr
  • Postava je řezaná dolní kantnou v polovině lýtka
  • Používal se v období němého filmu, kdy se herec mohl dobře vyjadřovat širokými gesty rukou

Polocelek

  • Typický filmový záběr, přenáší těžiště obrazu na člověka
  • Postava je zhruba po pás
  • Soustřeďuje nebo zvýrazňuje jednající postavu, případně postavy, vidíme prostředí, ale postava už má prostor zahrát emoce
  • Výtvarně jsou tyto záběry dynamické, vhodné ke znázornění situace
  • Situační polocelek
    • v záběru je více postav v situaci
    • Má správné situační napětí, čteme figury a jejich gesta, ale když se tam nic neděje, je záběr nudný

Polodetail

  • Pozadí ustupuje a podstatný se stává hercův výraz
  • Významově odděluje pozadí a zvýrazňuje intimní akci jednající postavy, v krajině vyjímá část z celku
  • Účinek je psychologicky výrazný, zesiluje kontakt s divákem
  • Polodetail rozvíjí konflikt, dává poznat vnitřní stav jednající postavy a charakter
  • Širší varianta
    • postava zhruba do pasu
    • vhodné pro dvě postavy
  • Sólový polodetail
    • Spodní kantna kamery je těsně pod ramenem
    • Vhodný pro samostatnou postavu

Detail

  • Pozadí už ustoupilo úplně, nevíme, kde se nacházíme
  • Soustřeďuje se na hlavní jednající část postavy nebo věcí, velký prostor má herecký výraz a každá změna je patrná
  • Detail vzbuzuje emoce
  • Je náročné správně zachytit zejména v pohybu – je možné si pomoci např. filmařským trikem
    • Detail muže na lodi můžeme natočit na břehu rybníka s vhodným pozadím
    • Důležité je pozadí i celková světelná atmosféra, všechno má svůj význam

Velký detail

  • Zabírání ještě menších částí detailu
  • Je to dějová podrobnost celkové informace
  • Účinků je mnoho, paroduje, personifikuje, útočí, ohrožuje, budí napětí hrůzu, strach, soucit i třeba úžas
  • Výtvarně je velký detail popisný, ale i emoční, zdůrazňuje a je statický
  • Prostorově má malou hloubku a je od prostoru izolovaný
  • Velký detail je dramaticky velmi silný až drastický.
  • Nepřirozený záběr, neměl by se používat příliš často

Při zápisu do technického scénáře se využívají zkratky

  • Velký celek = VC
  • Celek = C
  • Americký plán = AP
  • Polodetail = PD
  • Detail = D
  • Velký detail = VD

Filmové úspěchy absolventů

Olomoucké bienále 2014

CENA kolektivu filmařů CMG Prostějov za krátké studentské filmy „Kapka lásky“ a „Alone“